שיפור טכניקת טיפוס – הימנעות מאחיזת יתר (Over gripping)

תורגם ע"י נועם הרץ


שפר את ביצועי הטיפוס שלך ע"י שחרור אחיזת ידיים. למד איך ומתי להרגיע את ידייך לשיפור טכניקת טיפוס.

 

אחת מטכניקות הטיפוס המשמעותיות משלבת למידה כיצד לתפוס אחיזות ידיים בעוצמה הנכונה, כדי להיתלות ולמנף את עצמך מעלה, כך שלא תתיש את עצמך או תאחוז בצורה רבה ממה שנחוץ.

מטפסים רבים שוגים בשימוש בכוח רב מהדרוש בידיים בכל צעד מתחילת המסלול ועד סופו ובכך מאבדים את מלאי האנרגיה שלהם מהר ממה שצריך. למד איך לבקר ולתקן את אחיזת היתר ע"י תרגולים מתאימים.

 

מתי ומדוע מטפסים מבצעים אחיזת יתר

 

אחיזת יתר מצויה לרוב אצל מטפסים מתחילים. מטפסים רבים אינם יודעים עדיין כיצד למקם או לבטוח ברגליים שלהם, מה שגורם להם לאחוז חזק מדי את אחיזות הידיים, במקום לקחת את הזמן כדי להבין כיצד לאחוז את אחיזת הידיים בצורה הטובה ביותר. הקרבת כמות כוח גדולה בכל צעד הינה מפרכת ביותר ותגרום למטפס "להתפמפם" במהרה עד שיאבד אחיזה בסלע.

 

מטפסים מנוסים יותר מכירים את הנושא יותר לעומק, אך חלקם עדיין לא למד את האומנות כיצד לתפוס את האחיזה בעדינות המקסימלית ולהרפות את האחיזה ככל האפשר. במיוחד בזמן מנוחות. נטייתו הטבעית של מטפס עייף על מסלול היא חיזוק עוצמת האחיזה ע"מ לא לאבדה, אך אחיזת היתר הזו רק תעודד כישלון מהיר יותר של האחיזה אשר תגרום ליד המטפס להיפתח.

 

הימנע מאחיזת יתר באמצעות תרגול בטיפוס

 

תרגול 1: בחר מסלול שקל לך שכל הצעדים בו סטטיים (מסלול חימום יהיה אידיאלי). טפס את המסלול בקצב איטי מהקצב הרגיל. והרפה את האחיזה ככל האפשר באחיזות שאתה תלוי עליהם. מנוסים יותר יכולים להרפות את האחיזה אף יותר, ולחוש כמה עומס אפשר להוריד מהידיים בלי להחליק (יש לצפות להחלקות בזמן הלמידה).

 

תרגול 2: התמקד בלהעביר כמה שיותר משקל לרגליים ע"י מיקום רגליים נכון יותר. עצור לפני כל תנועת ידיים ונסה להרפות את האחיזה ע"י כיפוף הברכיים ויישור הידיים יותר, יש להיות גמיש לשינוי פוזיציית הגוף ואף למקם את הרגליים מחדש.


תרגול 3: במסלולים יותר קשים או בעיות בולדר המערבות צעדים דינמיים. אחוז את האחיזה בעוצמה הנדרשת כדי להשלים את המהלך הדינמי. לאחר הצעד בזמן הרמת הרגליים למעלה, התמקד בלהרפות את האחיזה באותה יד ככל האפשר. הרפייה זו של האחיזה בד"כ אפשרית אחרי תפיסה של אחיזה דינמית. כמו כן חפש פוזיציות שמאפשרות לך לשחרר את אחיזת היד לגמרי, אפילו לשניה, במידה ומנוחה מלאה לא אפשרית.

 

תרגול 4: בזמן שאתה נהנה ממנוחה אמיתית על המסלול, נסה לשנות את צורת האחיזה ככל האפשר, ע"מ להימנע מעבודת יתר בפוזיציה מסוימת. אם המסלול הוא פרוייקט, הימנע מאחיזה חזקה באחיזות מלפנייך ככל היותר. כלומר אם במסלול יש בעיקר "קרימפים", חפש כיצד לנוח על אחיזות שמאפשרות יותר מנוחה וכו…

 

הימנעות מאחיזת יתר לשיפור יכולת הטיפוס:

ע"י התמקדות באחיזת יתר. תוכל לגלות שמתוך הרגל אחזת בצורה יתרה ובכך פגמת ביכולות הטיפוס שלך. נסה את התרגולים למעלה לשיפור טכניקת הטיפוס בתחום שיש נטייה להתעלם ממנו. אם היית אוחז בצורה יתרה, לאחר שיפור האחיזה תרגיש פחות עייף ו"מפומפם" בזכות שחרור האחיזה.

הפוסט הבא
יצירתיות בטיפוס סלע- Creativity in Rock Climbing

Related Posts

No results found

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
נא להזין כתובת אימייל תקנית.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט